A6M3 Nishizawa, Public Domain

Hirojoši Nišizawa: Japonský ďábel z Rabaulu sestřeloval Američany na svém Zeru

Hirojoši Nišizawa (1919–1944) je dodnes považován za jednoho z nejlepších japonských stíhacích pilotů druhé světové války. Muž s přezdívkou „Ďábel z Rabaulu“ se stal legendou nejen díky svým bojovým vítězstvím, ale i díky mimořádným akrobatickým schopnostem, které inspirovaly jeho kolegy a vnášely strach do srdcí protivníků.

Vstup do císařského letectva a první úspěchy

Nišizawa se narodil v prefektuře Nagano a už od mládí ho fascinovalo létání. V roce 1936 vstoupil do japonského císařského námořního letectva, kde patřil mezi nejvýraznější mladé piloty. Výcvik absolvoval s vynikajícími výsledky a rychle si získal pověst talentovaného letce, schopného využít potenciál letounu na maximum.

Do bojů druhé světové války zasáhl již na jejím počátku. Létal především na stíhacím letounu Micubiši A6M Zero, který se stal symbolem japonských letců za druhé světové války. Již během prvních nasazení se projevil jako výjimečný pilot. Kombinoval agresivní taktiku s nebývalou precizností a intuicí. Jeho schopnost manévrovat s lehkým Zerem byla mezi kolegy považována za takřka nadlidskou.

88 sestřelů ďábla z Rabaulu

Svou pověst vynikajícího pilota definitivně upevnil během působení na základně v Rabaulu, odkud Japonci podnikali útoky na spojenecké pozice v jihozápadním Pacifiku. Zde získal i svou přezdívku „Ďábel z Rabaulu“. Podle dobových svědectví dokázal před bojem provádět riskantní akrobatické kousky, například salta či přemety, jen aby demonstroval svou jistotu a morálně převážil situaci na svou stranu.

Oficiální záznamy přisuzují Nišizawovi 88 potvrzených vítězství, nicméně někteří historici spekulují, že skutečný počet mohl přesahovat hranici 100 sestřelů. Stejně jako u jiných japonských es není přesná statistika snadno doložitelná, protože japonská armáda vedla evidenci méně systematicky než například Američané či Němci. I přesto je Nišizawa všeobecně uznáván jako jeden z nejúspěšnějších stíhačů Japonska. Jeho spolubojovníci jej popisovali jako klidného, přemýšlivého člověka, který létal především kvůli samotné radosti z letu. S postupujícím vývojem války však stále více cítil beznaděj nad ztrátami, které Japonsko utrpělo, a nad rostoucí přesilou amerických letadel.

Mýtus okolo smrti japonského esa

Před svou tragickou smrtí se Nišizawa zúčastnil letecké bitvy, když doprovázel japonské bombardéry ve svém Zeru. V té době začaly japonské síly čelící převaze Američanů využívat sebevražedné útoky kamikaze, a přestože Nišizawa během bitvy dosáhl svých posledních dvou sestřelů, viděl, jak jeho přátelé umírají při útocích na americké lodě. Tvrdí se, že právě zde měl ďábel z Rabaulu předtuchu své vlastní smrti. Další den požádal o povolení zúčastnit se sebevražedné mise pilotů kamikaze. Velení to ale zamítlo. Byl přidělen k jiné misi a následujícího rána se jako pasažér vydal na cestu transportním letadlem z Mabalacatu. Počasí bylo pěkné, jasná obloha a vál slabý vítr.

Vysoko na jasné říjnové obloze nad ostrovem Mindoro se v dálce objevila dvě letadla. Byla daleko za nimi, ale odstup se rychle zkracoval. Dvojice amerických stíhaček F6F Hellcat neměla tušení, na koho se řítí.
Když tři letadla přelétala nad městem Calapan, americký pilot, poručík Harold P. Newell sestřelil těžkopádné transportní letadlo před sebou.

Ve věku 24 let, jen několik dní poté, co předpověděl svůj vlastní konec, zemřel ďábel z Rabaulu.

Zdroj: War History Online, Aces of ww2
Autor/Licence fotografie: IJN, Public Domain